Na školení zaměstnanců lze získat i dotace
Je běžnou praxí, že firmy realizují vzdělávací programy pro své zaměstnance za pomoci podpory z evropských fondů. Nejčastější formou je žádost o dotaci přes Úřad práce nebo z Operačního programu Zaměstnanost (OZP). Každý má své definitivní podmínky a své pro a proti.
Firmy, které chtějí školit zaměstnance a nemají dostatek vlastních finanční prostředků, se snaží nabídky na dotaci využít. Možností jak se pokusit dotace získat je několik.
Schopný zaměstnanec
První možností je mít jednoho zaměstnance, který v tom umí chodit a zařídí vše potřebné. Získá všechny nutné formuláře, vypracuje obsahovou náplň žádosti o dotaci (často to může znamenat, že zároveň i vymyslí, pro jaké zaměstnance firmy by školení byla vhodná a co by mělo být jejich obsahem), získá ve firmě všechny podklady a žádost podá na příslušný úřad.
Externí pomoc
Další možností je jít do spolupráce se zprostředkovatelskou firmou, která se o získání dotace pokusí a všechno zařídí „na klíč“. Nabídka služeb tohoto typu je bohatá a firem poskytující tuto službu dostatek. Z vlastní zkušenosti doporučuji vybrat firmu, která má vysokou úspěšnost při získávání dotací – tzn., že vysoké procento podaných žádostí o dotaci je schváleno a dotace je přidělena.
Kvalitní zprostředkovatelské firmy, které mají vysoké procento úspěšnosti schválených žádostí o dotace, jsou obvykle schopné se s vámi dohodnout na tom, že svoji odměnu (provizi) za svoji práci dostanou až v případě, že podaná žádost bude schválena a dotace vám bude skutečně přidělena.
Provize se pohybuje obvykle v rozpětí 8 – 15% z částky, kterou získáte – záleží na výšce dotace a náročnosti projektu. Podle mých zkušeností špičkové firmy vám navíc budou provádět také administraci celého projektu a čerpání dotace – a to v rámci své provize, bez dalších poplatků.
Na co se soustředit?
Je nutné, abyste neustále sledovali vypsané výzvy a uměli se orientovat v jejich požadavcích. Všeobecně můžeme říct, že většina výzev má tyto společné body:
- Podpora firem, které sídlí mimo hl. m. Praha
- Dotace na odborné vzdělávání (školení týkající se obsluhy různých strojů a zařízení, technologické školení při rozjezdu nových výrobních linek, školení na svařování, technické normy, ISO standardy, metrologie, specifické IT vzdělávání a jazykové vzdělávání související s výkonem práce)
- Specifické výzvy i na podporu soft skills (manažerské kurzy, komunikační a obchodní dovednosti, …)
- Příspěvek, investice žadatele ve výši 15 % z celkové částky za školení,
- Jedná se o dotaci jak na vzdělávací aktivitu, tak i na mzdy zaměstnanců, kteří se školení účastní
- vzdělávání musí probíhat prezenční formou (tzn. na e-learning nelze žádat o příspěvek) a je možné zajistit externí firmu nebo interního lektora.
Ve své praxi se setkávám i s firmami, které by si svým zaměřením, lokalitou a typem zaměstnanců mohli sáhnout na úspěšný projekt dotací, ale odradí je proces žádosti, nutnost zaplatit příspěvek z vlastních zdrojů a v neposlední radě i množství nutné následné administrace.
Na druhé straně se setkávám s mnoha firmami, které by dotaci rádi využili, ale podmínky na její získání z nějakých důvodů nesplňují.
Motivace k růstu firmy
Vrací mě to ale vždy k základní úvaze, že když majitel nebo ředitel chtějí své zaměstnance podpořit cíleným tréninkem, zdolají jakékoliv překážky a dotaci získají. Mám zkušenost i s tím, že když dotaci firma nezískala, nastavený dlouhodobý program vzdělávání zaměstnanců majitel nakonec financoval sám. Protože věděl, že je to k růstu firmy a i samotné motivaci zaměstnanců nevyhnutné.
Vždy je nutné mít jasnou představu o tom, koho a v čem vydělávat, proč zaměstnance vzdělávat, čeho chceme vzděláváním dosáhnout – a je jedno, jestli bude vydělávání financováno z dotací nebo z vlastních zdrojů. Vzdělávání je to od toho, aby firmu a její zaměstnance posunulo vpřed – nikoli pro to, abychom využili dotací, když už se tedy nabízejí…
Ing. Slavka Gondová